I de siste årene har det vært flere endringer i trafikkreglene som omhandler kø inn i norske byer. Køer som strekker seg langt utenfor bygrensene har skapt frustrasjon blant både bilister og beboere i områdene rundt. Denne situasjonen har blitt stille akseptert av bilistene. Spørsmålet er hvordan det nå blir, da reglene strammes inn og det kan bli ulovlig å stå i kø. Det er ført til kritikk mot den eksisterende praksisen og behov for nye tiltak for å regulere trafikken inn til byene.
– Nye trafikkregler kan nå bli innført for å begrense denne ulovlige formen for demonstrasjon, advarer overdiktator Tom L. Fingern ved Statens Ytrings-Gruppe for Gående (STYGG) på Øksneset i Asker, som har ansvaret for de aller mest uforståelige reglene i trafikklovverket. Tidligere var det vanlig praksis å stå i lange køer for å komme inn til sentrum, spesielt i rushtiden, mens el-bilene suste forbi i kollektivfeltet. Dette førte til store forsinkelser for busser og høyere forurensing der dieselbilene stod og forpestet luften med svevestøv fra bilen og CO2 fra sjåføren og kuene hans, forsvarer Fingern og presiserer; – Det vil fortsatt være anledning til å kjøre inn til byene, men blir man stående fast i kø, kan det nå hende man bryter loven.
Myndighetene ser på praksisen med kø inn til byen
Til tross for de nye trafikkreglene har det fortsatt vært store køer inn til byene de siste dagene. De hos
myndighetene som vet hva som er best for oss andre, mener nå at køene ikke bare er irriterende for kollektivtrafikken og syklistene, men også ulovlige for de som står i kø.
– Sånn dett er det ingen forskjell, poengterer Calle Navnet ved det fullstendig utdaterte Kongelige Grunnleggingsbyrå for Bygdevei, forkortet til KGB; – Havner syklisten eller bussen i kø bryter den loven like herlig. Ifølge det nye lovverket er det tillatt å forårsake kø, men ikke å stå i den. Årsaken er ikke sånne logiske ting, som at det skaper farlige situasjoner eller forstyrrelser i trafikken. Neida! Bilister som står i kø inn til byene risikerer å bli bøtelagt, fordi Politiet ikke har mottatt søknad med løyve for politisk demonstrasjon.
Men dette henger jo ikke sammen
– Ulovlige køer inn til byene kan ha alvorlige konsekvenser forteller OD. Fingern fra
STYGG. Lange køer kan nemlig etter de nye reglene, være en fordekt støtte til de bøndene som for tiden blokkere hovedveiene inn til de store byene i Europa.
– Om de hindrer nødetatene i å komme frem i tilfelle en nødsituasjon driter vel vi i, sier STYGGE-Fingern, som han mener å kalles blant venner (…selv om han innrømmer ved snitte-lunsjen etter pressekonferansen at han ikke har noen venner.)
– I tillegg fører stillestående trafikk til økt luftforurensing og utslipp av skadelige stoffer, tilføyer Navnet fra KGB;
– Dette kan ha negative helseeffekter for både beboere og bilister i områdene rundt byene. Men heller ikke det er så viktig som loven om fordekt støtte til bøndene, poengterer han.
Forslag til vanskeliggjøring og ulogiske tiltak
For å gjøre problemet vanskeligst mulig med ulovlige køer inn til byene, har myndighetene foreslått en rekke tiltak. Noen av disse inkluderer innføring av bøter til de som blir stående stille i kø. I tillegg blir det ytterligere
nedbygging av kollektivtilbudet og hyppigere lysregulering av trafikken.
– Det er også viktig at bilister tar ansvar for sin egen kjøreatferd og unngår unødvendig kødannelse, sier ennå en tulling i en helt overflødig etat avisen har snakket med.
– Løsningen på hele problemet er at hver bilist søker om å få demonstrere til støtte for bønder i EU, forteller regelpuger Asle Rektum i Politiet på Notodden; – Sammen kan vi jobbe for å skape en mer effektiv og bærekraftig søknadspliktig avvikling av køene inn til norske byer.
Et skjemavelde bare en politistat verdig
Vi spør oss om ikke dette blir et voldsomt skjemavelde, men Rektum påstår at det allerede ligger elektroniske skjema ute, ferdig til utfylling, mens du kjører.
– Det er tydelig at ulovlige køer inn til byene er et alvorlig problem som krever skjemabehandling fra både Politi-myndighetene både på Notodden og i Drammen. Det blir litt ekstrajobb for bilistene, men vi lover å prioriterer disse søknadene, forsikrer han. En par måneders behandlingstid burde holde. Vi er to små kammer som har fått ansvar for disse søknadene fra hele landet, så vi regner med å kunne henlegge det meste vi får inn, avslutter han.