Tito driver bilverksted i Larvik: – “Jeg jobber best i fylla”

Det ligger an til opprørsstemning blant bileiere i Larvik. Den ny bilsalongen LBBM AS har gjort kundene forbannet. Inn kommer en ny aktør i verkstedsbransjen og begynner å lage helt sprø idéer helt uten å lytte til kundene. Daglig leder Tito Meltotter er ikke enig. Hen sier resultatet blir bedre enn kunden forventer.

Tito Meltotter driver LBM Bilsenter i Larvik. Navnet står for Larvik Bolle- og Bakgårdsmekk AS. Tito mener det bør være en grei pekepinn for kunden om hva som venter. Han mener det bør gi rom for litt ekstra forståelse fra kundens side.

Tito trives best på kontoret. – Ting går ofte mindre galt når jeg sitter her, innrømmer han.

– Det er så det er, sier han. Kunden ønsker en ting. Vi ønsker noe annet. Da blir det sånn vi vil.

Han mener kundene ikke skjønner hva de behøver og skylder han og gutta på verkstedet tillitten sin.


Jobber best i fylla

– Folk skjønner jo ingen ting, fortviler han: – En kunde kommer inn og skal skifte bremseklosser. Det er midt på sommeren og veldig varmt. Det han behøver er jo ikke bremser. Han behøver luft og kjøre fort. Vi sager av taket og stiver opp chassis. Vi gjør skikkelig jobb. Vi er ikke uansvarlige heller. Vil jo ikke lage farlige biler, svarer han og vil at vi kaller han kunstner fremfor formann på verkstedet.

 

Fikk kalesje med plass til hodet

Tito byr på litt drikke. – Du ser gjerne litt klarere da, forteller han.

Eier av bilen, Reinhild Strasjon, er på gråten når vi snakker med henne på telefonen: – Jeg hadde nesten ny Yaris, forteller hun. Jeg liker å ha litt gass, men å bremse ned litt samtidig, og da blir bremsene litt for slitt.
Fru Strasjon synes nå at bilen er blitt i luftigste laget og gruer seg til vinteren. Hun har fått en kalesje, med hull til hodet, til å ha over bilen i tilfelle regn, men syns det hele er kaldt og ukomfortabelt.


Lagde elektrisk Saab med strikkmotor

En annen kunde leverte inn en klassisk Saab 96 og spurte om muligheten for konvertering til elektrisk versjon. –  Jeg nevnte ting som frisk luft og brukt bilmodellen Lucid Air som selve forbildet, forklarer han. Jeg hadde jo ikke i min villeste fantasi trodd at de skulle fjerne rutene, ta ut fører setet og sette inn strikkmotor!

Når vi konfronterer formann Tito med denne klagen er han noe mer ydmyk:

Tito mener ikke bare at han jobber bedre i fylla. Han er også klar på at han kjøre mye bedre med det han kaller “støttepromille”

– Joda, det gikk nok litt fort her, innrømmer han motvillig:

– Du skjønner at jeg jobber best i fylla, og det blir veldig dyrt. Prisene på alkohol er så høye at vi gikk litt tom på budsjettet da vi kom til motoren. Det mangler en dør også. Den kan jeg ikke huske hvor vi satte og du skjønner sikkert at nye Saab-deler er ikke så lett å få tak i mer.

– Vi tok ut rutene for å få mer frisk luft, slik kunden ville ha. Det med døra var ei fil og panseret ble sånn etter prøvekjøring ut porten her.

– Det er bare å beklage, men jeg kjører som regel veldig bra med litt støttepromille innabords.

– Saaben er jo et vrak!, fortviler bileieren.

– Vi spurte dem også om dem hadde noen elmotorer til denne modellen på delelageret i Linköping, men det hadde de ikke før om de hadde kommet i gang med ny produksjon om noen år. Det klan vi ikke la kunden vår vente på.

Facebook
Twitter