I en tid der vi alle ser mot en mer bærekraftig fremtid, har etterspørselen etter elektriske kjøretøy økt betraktelig her hjemme. Ikke nødvendigvis som et bedre, men kanskje et grønnere alternativ til tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Billigere for de fleste er det i all fall blitt, med statens tilskuddsordninger og prisinsentiver. Derimot har denne overgangen kommet med nye utfordringer, spesielt når det gjelder lading av elbiler og annet elektrisk utstyr vi omgir oss med. Som et svar på disse utfordringene har myndighetene innført nye regler for å regulere, fordyre og generelt vanskeliggjøre elbillading.
– Når nå nesten alle har fått seg elbil, og det har vist seg vanskelig å selge disse videre, er det på høy tid å dra opp priser og avgifter, forklarer spesialrådgiver i det statlige foretaket Teknisk Elektrisk Forsyning (TelFo) Atle Mørdre Ström; – Egentlig er det ingen ting i veien med verken strømtilgang eller infrastruktur, men det angår overhode ikke saken, soer han og ramser opp et sett nye regler som ventes å innføres når som helst det passer dårligst:
Regulering av ladeinfrastruktur:
En av de viktigste aspektene ved de nye reglene er standardiseringen av ladeinfrastrukturen. Tidligere har elbilister måttet navigere gjennom et lappeteppe av ulike ladekontakter og abonnementssystemer, noe som har skapt forvirring og frustrasjon. Nå vil myndighetene ha det samme kaoset for de som lader hjemme. – Det er rettferdigst sånn, sier Mørdre Ström.
De nye reglene krever at en hver elbileier har en dedikert ladeboks til hver el-bil. Disse må ikke byttes om og skal heretter digitalt pares med hver bil. Ved kjøp av ny bil, må hele ladeboksen skiftes. Har man for eksempel en robotklipper eller robotstøvsuger i huset kan man kun lade en bil hjemme. Den andre må kobles direkte i eget strømabonnement med egen ladestasjon koblet til en egen betalingsløsning, rett til det lokale e-verket. Det vil kreve store investeringer og tilkoblingsavgifter.
Kapasitetsavgifter og tidsbegrensninger:
En annen kontroversiell endring er innføringen av kapasitetsavgifter og tidsbegrensninger på private ladepunkt. Målet er å unngå overbelastning av
ladeinfrastrukturen og sikre tilstrekkelig mengde vann i vannmagasinene. En mulig løsning er at eiere av to elbiler, skal kompenseres med et pålegg om mindre privat vannforbruk. Dette for å sikre en rettferdig fordeling av ladetid mellom elbilister i nabolaget. Imidlertid har dette ført til bekymring blant noen elbilister som mener at det vil gjøre det vanskeligere for dem å lade bilene. – Det er rettferdigst sånn, sier Mørdre Ström og påpeker at det løses enkelt ved at man slutter å dusje og pusse tenner. Vann til matlaging kan man få kjøpt i form av vannkuponger ved henvendelse til teknisk etat i kommunen.
Støtte til hjemmelading:
På den positive siden har myndighetene laget en støtteordning for hjemmelading av elbiler. Støtten må brukes for å få lov til å installere ladepunkt nummer to. Den er dyr i innkjøp, men det er rettferdigst sånn, sier Mørdre Ström. Dette inkluderer installasjon av ladepunkt hjemme og krav om et nybygg på tomten til å huse trafo. Dette tiltaket har blitt møtt med bred støtte fra både statlige og kommunale myndigheter og miljøaktivister som ser på hjemmelading som en uting. Trafoen vil ta det meste av hagen, men vil heldigvis minske risikoen for at villkuer kommer og beiter og fiser på tomten, presiserer han.
Veien videre:
Mens noen hilser de nye reglene velkommen, som et skritt i riktig retning for å fremme elektrifiseringen av transportsektoren, er det klart at det fortsatt er utfordringer som må løses.
– Balansegangen mellom å tilrettelegge for økt bruk av elbiler og å unngå overbelastning av ladeinfrastrukturen vil være avgjørende i årene som kommer, sier Mørdre Strøm avslutningsvis og tilføyer; – Med riktig tilnærming og samarbeid mellom myndigheter og samfunnet som helhet, kan vi håpe at forbrukeren går en dyster fremtid i møte, uansett hvilken form for drivstoff man velger. Det er rettferdigst sånn.